Spoorbrug Zutphen

Spoorbrug Zutphen

Project: Spoorbrug Zutphen

Opdrachtgever: Prorail / Dura Vermeer Rail Infra

Uitvoeringsperiode: 2014

Met als doel een stiller en onderhoudsvriendelijker spoor, hebben Qumey en Dura Vermeer Rail in 2014 de bestaande rails op de spoorbrug Zutphen vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven. In totaal zijn 30 secties van 11 meter lang op de brug aangebracht. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in één lange buitendienst. Buiten het aanbrengen van de deksecties zijn er ook werkzaamheden aan de hefbrug uitgevoerd. Deze moest onder andere opnieuw gebalanceerd worden en ook de MCI (Mechanische Controle Inrichting) is opnieuw uitgelijnd.

Voorafgaand aan de buitendienststelling zijn vanaf de onderzijde duizenden klinknagels uitgeboord en later vervangen door injectiebouten. Een groot deel van werkzaamheden is van onderaf uitgevoerd. Om dit efficiënt te kunnen realiseren, heeft Qumey een speciale modulaire verrijdbare steiger ontwikkeld welke ook toepasbaar is onder andere bruggen. Een groot voordeel van deze steiger is dat deze eenvoudig te verplaatsen is en snel is op te bouwen. Uiteraard voldoet de steiger aan de huidige wetgeving en veiligheidsnormen.