Opdrachtinformatie:
Project: De Groene Boog - Middentunnelkanaal
Opdrachtgever: De Groene Boog
Uitvoeringsperiode: 2023
In het Lage Bergse Bos, ten noordoosten van de Rotterdam, wordt de Rottemerentunnel aangelegd. 🏗
Deze tunnel, met een lengte van 2235 meter, maakt deel uit van de nieuwe A16 Rotterdam rijksweg tussen de A13 en de A16.
Tussen de wanden in het midden van de tunnel bevindt zich het middentunnelkanaal.Het middentunnelkanaal loopt over de hele lengte van de tunnel. Via het middentunnelkanaal kunnen weggebruikers de tunnel verlaten in geval van een calamiteit.
Ook komen hier de benodigde kabels en leidingen te liggen die nodig zijn voor de complexe (besturings)systemen van de tunnel.
In het middentunnelkanaal heeft Qumey roostervloeren aan voor de dienstgang en daaronder roostervloeren voor de vluchtroute.
Om veilig te kunnen vluchten dienen de roosters van de vluchtgang aan zware eisen te voldoen. Zo dienen de vloeren vanwege de zichtbaarheid geel te zijn, dient deze vocht af te voeren en te voldoen aan stroefheidsklasse R11.
Om deze stroefheidsklasse te behalen, is er een speciale coating toegepast, waarna er een sleepproef heeft plaatsgevonden.
Buiten de 8000 m2 roostervloeren worden er ook diverse trappen en hulpconstructies aangebracht.
Deze tunnel, met een lengte van 2235 meter, maakt deel uit van de nieuwe A16 Rotterdam rijksweg tussen de A13 en de A16.
Tussen de wanden in het midden van de tunnel bevindt zich het middentunnelkanaal.Het middentunnelkanaal loopt over de hele lengte van de tunnel. Via het middentunnelkanaal kunnen weggebruikers de tunnel verlaten in geval van een calamiteit.
Ook komen hier de benodigde kabels en leidingen te liggen die nodig zijn voor de complexe (besturings)systemen van de tunnel.
In het middentunnelkanaal heeft Qumey roostervloeren aan voor de dienstgang en daaronder roostervloeren voor de vluchtroute.
Om veilig te kunnen vluchten dienen de roosters van de vluchtgang aan zware eisen te voldoen. Zo dienen de vloeren vanwege de zichtbaarheid geel te zijn, dient deze vocht af te voeren en te voldoen aan stroefheidsklasse R11.
Om deze stroefheidsklasse te behalen, is er een speciale coating toegepast, waarna er een sleepproef heeft plaatsgevonden.
Buiten de 8000 m2 roostervloeren worden er ook diverse trappen en hulpconstructies aangebracht.